Wat je moet weten als je saxofoon gaat spelen

6 november 2016

De SaxschoolHoe oud moet je zijn om te beginnen met saxofoonspelen en kun je ook te oud zijn? In welke stijlen komt de saxofoon voor? Waar koop ik een saxofoon en hoe duur is dat? Lees hier wat je moet weten als je saxofoon gaat spelen!

Allround

De saxofoon is een allround instrument en je kunt ermee terecht in vele soorten ensembles. Stijlen als pop, jazz, blues, funk of latin maar ook vele soorten klassieke muziek zijn met de sax te spelen. De klassieke saxofoon is wat onbekender dan de pop en jazz variant, maar de saxofoon is juist klassiek begonnen in de 19e eeuw en er is ontzettend veel mooie muziek voor geschreven. Luister hier naar een voorbeeld! Bekende ensembles waar de saxofoon een prominente rol heeft zijn de big band, fanfare, harmonie, de popband en het jazzcombo. Ook is het ontzettend leuk om in een saxofoonkwartet of saxofoonorkest te spelen of in duovorm samen met piano.

Bekijk dit YouTube kanaal van de Saxschool om veel verschillende stijlen én niveaus te beluisteren.

Oefenen

De saxofoon is niet al te moeilijk om mee te beginnen als je het vergelijkt met bijvoorbeeld trombone of met viool. Je kunt al snel een liedje spelen. In de eerste maanden zal dit nog wel gepaard gaan met regelmatig een piep in plaats van een toon, of iets anders waar je niet op had gerekend. In de loop van de tijd gaat dat steeds beter en na het eerste jaar zul je daar weinig last meer van hebben. Je moet veel verschillende dingen tegelijk letten bij muziek maken dus het vergt wat tijd om een en ander te automatiseren! De noten, het ritme, je klank, houding, je ademhaling en motoriek zijn allemaal dingen waar je tegelijk op let. En dan is de mond/keel stand gecompliceerder dan je in eerste instantie zou denken.

Om echt een hele mooie klank te krijgen ben je zo een paar jaar verder en moet je veel spelen, het liefst iedere dag een half uur. Voor degene die nu ontmoedigd raakt: het is ontzettend leuk om steeds beter te kunnen spelen en nooit uitgeleerd te zijn. Ook professionele saxofonisten zoals ik werken nog steeds aan hun sound.

Leeftijd

Je bent nooit te oud om te beginnen! ..en de jongste leerlingen beginnen met acht jaar. Het is daarbij belangrijk dat de vingers lang genoeg zijn om bij de kleppen te kunnen en dat de beide voortanden zijn gewisseld zodat ze op het mondstuk kunnen staan. Zo niet dan is het nog een jaartje wachten…

Welke saxofoon

Je kunt kiezen uit vier soorten saxofoons. Van klein naar groot en klinkend van hoog naar laag: de sopraan, de alt, de tenor en de bariton saxofoon. De meeste kinderen beginnen op de altsaxofoon. Voor volwassenen is de tenor of sopraan net zo’n goede optie, al naar gelang wat je mooi vindt. De baritonsaxofoon wordt relatief minder gekozen om mee te beginnen. Wel stappen mensen soms later over naar een andere sax zoals de bariton. Dit kan heel goed omdat de basistechniek en de vingerzetting op alle saxofoons hetzelfde is.

Je kunt alle saxofoons uitproberen in de saxofoonwinkel bijvoorbeeld bij Harry Bakker Saxofoons in Muiderberg of bij Q-Sax in Berkel Enschot die een mooi aanbod heeft voor mensen die beginnen met saxofoonspelen.

Saxofoon kopen of huren

Ook kun je bij onder andere bovenstaande zaken een saxofoon kopen of huren. Bij het huren gaat het meestal om een huurkoop: je kunt een aantal maanden uitproberen en bij aankoop van de sax wordt de betaalde huur in mindering gebracht. Ik raad Harry Bakker saxofoons in Muiderberg aan. Ze zijn betrouwbaar, vriendelijk, hebben een enorme voorraad saxofoons (nieuw en tweedehands) en zijn bovendien uitstekende saxofoonreparateurs.

Hele goedkope saxofoons, van bijvoorbeeld 300 euro, zijn meestal waardeloos; er is heel veel rotzooi op de markt. Koop dus nooit zomaar een instrument maar altijd in overleg met je docent. Tweedehands instrumenten zijn een goeie optie mits ze goed zijn bijgehouden qua reparatie. Een revisie van een sax kost al gauw zo’n 700€ dus kan je winst weer teniet doen.

Een duurzaam en goed klinkend beginners instrument voor een redelijke prijs is Yamaha YAS275 (alt), YTS275 (tenor) of YSS475 (sopraan). Deze sax kost zo’n 900 euro, tweedehands iets goedkoper.

Een realistisch kostenplaatje:

• Saxofoon: ca 900 euro
  • Mondstuk: ca 75 euro
  • Halskoord: ca 25 euro (ik raad een harnais voor jonge kinderen en voor tenorsaxspelers)
  • Muziekboeken: ca 20 euro per stuk
  • Lessenaar: ca 15 euro
  • Rieten: ca 2.50 euro per stuk Let er ook op dat je een halswisser bij de sax krijgt en meerdere rieten van een lichte sterkte op voorraad hebt. Verder is een goeie doek nodig om het mondstuk schoon te maken (bijvoorbeeld een stuk van een oude theedoek).

Het huren van een saxofoon kost ongeveer 80 euro per drie maanden.
Zie voor meer informatie de website van Harry Bakker saxofoons of van Jan Slot

Een heel volledig en fijn boekje is Tipboek Saxofoon van Hugo Pinksterboer: hier is héél veel informatie over de saxofoon te vinden inclusief veel tips voor de (aanstaande) amateursaxofonist.

Veel plezier met spelen!

Please follow and like us:
Floor Wittink

Floor Wittink

Leave a Comment:

All fields with “*” are required

Jeanne de Bruine

Fantastische uitleg van wat je moet weten van de saxofoon
voor, tijdens en na het spelen er van.
Duidelijkheid is het belangrijkst in alle opzichten.
Hartelijk dank en heel veel succes met al de starters
van inderdaad het instrument dat in elk muziekgenre
past
Hartelijk dank,??☘️